fbpx

Köp- & leveransvillkor

Vi levererar över hela Sverige, Tyskland, Belgien, Polen, Danmark, Södra Finland, norra Frankrike och Nederländerna. Ni ser då fraktpriset direkt vid beställningen. Syns inte fraktpriset så ber vi er maila oss beställningen så tar vi fram ett totalpris till er.
Vid till land utanför dessa länder/områden kommer extra frakt att faktureras före leverans. Kontakta oss om ni önskar veta fraktpris före ordern utanför områden nämnda ovan. OBS! Vid leverans utanför ovan nämnda områden är EJ frakt medräknat i priset ni ser i kassan.

Ni gör er beställning direkt i vår webbshop. Tänk på att ordrar över 800 kg kräver speciell avlastning. Räkna med att 2 cm sten väger 60 kg/kvm och 1 cm sten/cement/tegel väger 30 kg/kvm. Ni som kund är tvungen att ha lastare eller dylikt på plats vid lossning av godset vid beställning över 800 kg. Ni kan även maila in er beställning på [email protected] eller beställa genom våra butiker. Ni kan i webbshoppen se lagerstatus på den produkt ni önskar beställa. Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Stiltje att korrigera detta i efterhand. Vid eventuella differenser kontaktar vi er och ni har självklart möjlighet att ångra ert köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Stiltje inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Om plattan ej är tillgänglig på lager är leveranstiden angiven på varje produkt om vi ej meddelar annat. Vi gör inga delleveranser då vi ej vill blanda olika sändningar.

Vi levererar er order 5-7 arbetsdagar efter betalning för hela ordern under förutsättningen att varan ni köpt finns på lager. Om varan av någon anledning inte finns på lager meddelar vi er inom 2 dagar.

De här allmänna villkoren (”villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med moell & moell ab, organisationsnummer 556704-4655, nedan kallat ”Stiltje”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i konsumentköplagen (sfs 1990:932), distans- och hemförsäljningslagen (sfs 2005:59) samt personuppgiftslagen (sfs 1998:204) på samtliga köp på www.stiltje.se.

De priser som anges på www.stiltje.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). I varukorgen ser ni totalpris inkluderande avgifter för pall och emballage. Du ser direkt vad du får betala och inga avgifter tillkommer om alla leveransdetaljer stämmer och ni är behjälpliga vid avlastning se våra leveransvillkor.

Stiltjes varor beställs på www.stiltje.se i någon av våra butiker eller via [email protected]. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Stiltje via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du våra köp- och leveransvillkor och utlåtelse om kvalitet. 

Vi levererar över hela Sverige, Tyskland, Belgien, Polen, Danmark, Södra Finland, norra Frankrike och Nederländerna. Ni ser då fraktpriset direkt vid beställningen. Syns inte fraktpriset så ber vi er maila oss beställningen så tar vi fram ett totalpris till er.
Vid till land utanför dessa länder/områden kommer extra frakt att faktureras före leverans. Kontakta oss om ni önskar veta fraktpris före ordern utanför områden nämnda ovan. OBS! Vid leverans utanför ovan nämnda områden är EJ frakt medräknat i priset ni ser i kassan.
Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns. Vid tyngre sändningar över 800 kg måste tyngre fordon användas och DHL avgör alltid hur nära tomtgränsen leveransen kan ske. Stiltje står inte för extra kostnader som uppstår i samband med leveranshinder. Lossning måste kunna ske på en väl hårdgjord yta. DHL avgör alltid om lossning är möjligt.
Avisering vid hemleverans sker per telefon/sms.
Normal leveranstid är 5-7 arbetsdagar från det att stiltje har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet återkommer vi med leveransdatum.
Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du att kontaktas av kundtjänst. Givetvis har du då också alltid rätt att häva köpet.

Tänk på att detta är tunga föremål och att ordrar över 800 kg kräver speciell avlastning räkna med att 2 cm sten väger 60 kg/kvm och 1 cm sten/cement/tegel väger 30 kg/kvm. Ni är vid ordar över 800 kg som kund tvungen att ha lastare eller dylikt på plats vid lossning av godset. Stenen eller teglet är ofta packat en och en på pall eller i kartong. Kartongen kan ej lyftas utan är endast för emballage . Endast mindre kartonger i den större emballage kartongen kan lyftas.

Vi förbehåller oss rätten att fakturera för ev. bomkörning + ny utkörning och ev. terminalhyra som uppstår från och med dag 4 efter att första avisering, om godset av någon anledning blir kvar på frakt-firmans terminal och inte kan tas emot enligt överenskommen avisering, ej bekräftas av kund efter avisering, ingen hemma på avtalad tid eller blir kvarliggande.

Det är viktigt att du som kund beställer din vara i god tid samt att ni bokar hantverkare först efter att ni mottagit godset samt inspekterat att ni fått rätt vara. Stiltje kompenserar inte för extra merkostnader om hantverkare bokats innan leveransen levereras till er. Vi rekommenderar alltid att beställa i god tid i förväg, då oväntade förseningar ibland kan förekomma.

  1. Beställ din vara.
  2. Inspektera att du fått rätt vara, mängd och att inga skador uppkommit under transporten.
  3. Nu kan du boka din hantverkare.

Försändelser som inte har tagits emot inom fjorton (14) dagar återsänds den till Stiltje. Om detta sker debiteras du en avgift på 1690 kr (sek) för kostnader hänförliga till Stiltje-administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta försändelser omfattas inte av ångerrätten.

Fraktbolaget tar oftast ut en avgift för att adressändra under pågående transport. Se därför till att lägga in rätt leveransadress vid er order för att undvika efterfakturering från transportbolaget. Vid adressändring fakturerar vi 450 kr som skall betalas innan ändringen genomförs.

Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du kontakta kundtjänst så skickar vi en returetikett alternativt skicka varan till Stiltjes lager i Simrishamn. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i ett väsentligt oförändrat skick. Ångerrätt gäller ej  specialbeställda produkter som keramikmosaiker, kakel eller handfat. Vid ångrat köp betalar du som kund både för frakten till dig samt returen. Stiltje tar även ut en hanteringsavgift på 20% av köpesumman som dras från det utbetalade beloppet. Överskjutande belopp betalas inom 30 dagar från godkänd retur ut till angivet konto

Observera att prover EJ tas i retur.

All reklamation skall ske före installation. Inga reklamationer på grund av synliga defekter, färgskiftningar eller  struktur accepteras efter installation. Stiltjes monterings anvisningar skall följas. Reklamation av synliga defekter skall ske inom 7 dagar från mottagandet av produkten.

Detta då vi säljer naturprodukter och handgjorda produkter och vill hålla ihop partierna. Det är även för kundens bästa då ingen kund ska få det någon annan sorterat bort ur en sändning. Antingen godkänner man hela leveransen och behåller den eller så returnerar man hela leveransen. Ingen sortering är tillåten då vi på Stiltje redan kontrollerat att de levererade varorna håller sig inom standarden.

När du handlar produkter hos www.stiltje.se är det viktigt att ni undersöker era varor. Reklamationer av transportskador ska dokumenteras på bild och anmälas till chauffören direkt vid leveranstillfället. Godset är försäkrat under transporten och är det transportskador kan vi endast ersätta detta om anmälan är gjort till chauffören vid leveransen. Handlingar ska inkomma till oss inom 7 dagar. Vid mottagandet kontrolleras materialets mängd, nyansskillnader & ev skador. Samtliga defekter skall reklameras  och om varan ej överensstämmer med era förväntningar skall ni informera oss inom 7 dagar från mottagandet. Ni har som kund skyldighet att kontrollera varan inom 7 dagar från mottagandet så att det fyller era förväntningar med tanke på mängd, färg och form samt att den inte har synliga defekter. Vänta inte med att gå igenom varan tills montering skall ske då det är lättare för oss att byta ut eventuella skadade eller felfärgade plattor när vi fortfarande har kvar ur just ditt parti. Reklamation efter montering godkänns ej. Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Stiltje eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Stiltje har givit, kan varan returneras. Stiltjes produkter har en beskrivning på varje produkt vad ni kan förvänta er av just den produkten. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar till exempel inte fel orsakade av normalt slitage. Vid reklamation kontakta kundtjänst så skickar vi en returfraktsedel alternativt skickas varan till Stiltje. Vi ersätter kostnaden för returfrakt vid godkänd reklamation.

När du handlar produkter hos www.stiltje.se är du som kund våra ögon för att inspektera att ni fått rätt nyans och produkt. Varan skall inspekteras och reklamation sker inom 7 dagar från mottagandet. Se alltid till att få hem varorna och undersök att det är rätt vara innan ni bokar hantverkare. Om varan ej överensstämmer med era förväntningar skall ni informera oss om detta innan läggning av materialet sker. Ni bör även kontrollera nyans, eventuella storleks-variationer innan ni lägger ert material. Reklamationer efter läggning godtas ej, gällande estetiska variationer som kunde ha fastställts under er undersökningsplikt.

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Stiltje att korrigera detta i efterhand. Vid eventuella differenser kontaktar vi er och ni har självklart möjlighet att häva ert köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Stiltje inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet, detta då kakel eller natursten kan ha olika bränningar/variation. Läs noga våran produktinformation för just den produkt ni beställer så att ni vet vad ni har att förvänta er vid leveransen.

Vid retur står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Kakel och sten ska returneras med den pall som levererats till er. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Ni kan tyvärr inte lämna in returen själva i något av våra showroom utan returen ska skickas tillbaka på samma sätt som den skickades ut.

Godset skall vara väl fäst vid pallen.

Returer kan inte skickas mot postförskott/efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom trettio (30) dagar från det att Stiltje tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, inte kontant.

Stiltje bekostar ingen retur, ni som kund står alltid för den faktiska returkostnaden. Vi tar ut en standard-frakt när vi sänder till er men vid returer faktureras den faktiska frakten. Priserna för returen varierar beroende på postnummer och vikt. Stiltje bokar alla returer och sänder via email fraktsedlarna till er. Ni måste vara behjälpliga vid upphämtningen och detta sker på samma sätt och plats som leveransen skedde till er.

Nedan är riktlinjer för returfrakt inkl. returhanteringskostnad för hantering av returen. Observera att priserna är ungefärliga och endast indikativt information kring returprocessen och vad det beräknas kosta, kommer att ges av den handläggare som hanterar ärendet så fort ärendet är under behandling.

Pris baseras på godsvikt, postnummer och typ av vara.

Stiltje ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Reklamationer av transportskador ska dokumenteras på bild och anmälas till chauffören direkt vid leveranstillfället. Godset är försäkrat under transporten och är det transportskador kan vi endast ersätta detta om anmälan är gjort till chauffören vid leveransen. Handlingar ska inkomma till oss inom 7 dagar.

 

Stiltje erbjuder tre olika betalningsalternativ: kortbetalning, Klarna och fakturabetalning.
All betalning ska ske före leverans.

För att betala via faktura måste vi få er beställning via mail på [email protected] eller i någon av våra butiker.
Fakturan skickas via e-post. Betalning av faktura ska ske inom tio (10) dagar från fakturadatum. Leverans sker direkt efter att fakturan är betald.

I händelse av omständigheter som står utanför Stiltjes skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Stiltje förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Stiltje rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.
För frågor kring innebörden av dessa villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med stiltje kundtjänst.

Stiltje
Moell & Moell AB
Org nummer: 556704-4655
[email protected]