Köp och leverans villkor | stiltje

Köp och leverans villkor

SÅ HÄR GÅR DET TILL

Ni gör er beställning direkt i vår webbshop tänk då på att ordar över 800 kg kräver speciell avlastning räkna med att 2 cm sten väger 60 kg/kvm och 1 cm sten-cement- tegel väger 30 kg/kvm. Ni är vid ordar över 800 kg som kund tvungen att ha lastare eller dylikt på plats vid lossning av godset. Ni kan även maila in er beställning på info@stiltje.se eller beställa genom våra butiker. Ni kan i webbshoppen se lagerstatus på den produkt ni önskar beställa . Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Stiltje att korrigera detta i efterhand. Vid eventuella differenser kontaktar vi er och ni har självklart möjlighet att häva ert köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Stiltje inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Om plattan ej är tillgänglig på lager är leveranstiden angiven på varje produkt om vi ej meddelar annat. Vi gör inga delleveranser då vi ej vill blanda olika sändningar.
Vi levererar er order 5-7 arbetes dagar efter det att fullbetalning skett under förutsättning att varan ni köpt finns på lager. Om varan av någon anledning ej finns på lager meddelar vi er inom 2 dagar.

ALLMÄNNA VILLKOR KÖP WEBSHOP

Tillämpning och Konsumentskydd
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Moell & Moell AB, organisationsnummer 556704-4655 , nedan kallat ”Stiltje”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.stiltje.se.

Priser och avgifter
De priser som anges på www.stiltje.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). I varukorgen ser ni totalpris inkluderat pallavgifter och emballage. Du ser direkt vad du får betala och inga avgifter tillkommer om alla leveransdetaljer stämmer och ni är behjälpliga vid avlastning se våra leverans villkor.

Upprättande av avtal om köp
Stiltjes varor beställs på www.stiltje.se i någon av våra butiker eller via info@stiltje.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Stiltje via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du våra KÖP OCH LEVERANSVILLKOR och UTLÅTELSE OM KVALITET. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leverans adress i Sverige . För beställning utanför Sverige kontakta oss så hjälper vi gärna till.

Leverans
Vi levererar över hela Sverige med DHL. Ni ser fraktpriset direkt vid beställningen.
Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns. Vid tyngre sändningar över 800 kg måste tyngre fordon användas och DHL avgör alltid hur nära tomtgränsen leveransen kan ske. stiltje står inte för extra kostnader som uppstår i samband med leverans hinder. Lossning måste kunna ske på väl hårdgjord yta. DHL avgör alltid om lossning är möjligt.
Avisering vid hemleverans sker per telefon/SMS.
Normal leveranstid är 5-7 arbetsdagar från det att Stiltje har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet återkommer vi med leveransdatum.
Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du kontaktas av kundtjänst. Givetvis har du då också alltid rätt att häva köpet.

Tänk på att detta är tunga föremål att ordar över 800 kg kräver speciell avlastning räkna med att 2 cm sten väger 60 kg/kvm och 1 cm sten-cement- tegel väger 30 kg/kvm. Ni är vid ordar över 800 kg som kund tvungen att ha lastare eller dylikt på plats vid lossning av godset. Stenen eller teglet är ofta packat en och en på pall eller i kartong.

Vi förbehåller oss rätten att fakturera för ev. bomkörning + ny utkörning och ev. terminalhyra som uppstår från och med dag 4 efter att första avisering, om godset av någon anledning blir kvar på fraktfirmans terminal och inte kan tas emot enligt överenskommen avisering, ej bekräftas av kund efter avisering, ingen hemma på avtalad tid eller blir kvar liggandes.

Beställ din vara i god tid
Det är viktigt att du som kund beställer din vara i god tid samt att ni bokar hantverkare först efter att ni mottagit godset samt inspekterat att ni fått rätt vara. Stiltje kompenserar inte för extra merkostnader om hantverkare bokats innan leveransen levererats hos er. Vi rekommenderar alltid att beställa i god tid i förväg, då oväntade förseningar ibland kan förekomma.

1. Beställ din vara.
2. Inspektera att du fått rätt vara, mängd och att inga skador uppkommit under transporten.
3. Nu kan du boka din hantverkare.

Outlösta försändelser
Försändelser som inte har tagits emot inom fjorton (14) dagar återsänds till Stiltje. Om detta sker debiteras du en avgift på 1000 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Stiltje administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta försändelser omfattas inte av ångerrätten.

Adressändring
Fraktbolaget tar oftast ut en avgift för att adressändra under pågående transport. Se därför till att lägga in rätt leversadress vid er order för att undvika efterfakturering från transportbolaget. vid adressändring fakturerar vi 450 kr som skall betalas före ändringen genomförs.

Ångerrätt
Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du kontakta kundtjänst så skickar vi en returetikett alternativt skicka varan till Stiltje. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätt gäller ej  special beställda produkter som Keramik mosaiker, kakel eller Handfat. Vid ångrat köp betalar du som kund både för frakten till dig samt returen. Stiltje tar även ut en hanteringsavgift  på 20% av köpesumman som dras från det utbetalade beloppet. Överskjutande belopp betalas inom 30 dagar från godkänd retur ut till angivet konto.

Reklamation efter montering godkännes ej.
Beställningsvaror tas Ej i retur.

Vi tar endast retur av hela ordern av en produkt. Överbeställda varor tas EJ i retur.
Detta då vi säljer naturprodukter och handgjorda produkter och vill hålla ihop partier. Det är även för kundens bästa då ingen kund skall få det någon annan sorterat bort ur en sändning. Antingen godkänner man hela leveransen och behåller den eller så returnerar man hela leveransen. Ingen sortering är tillåten då vi på Stiltje redan kontrollerat att de levererade varorna håller sig inom standarden.

Reklamation
När du handlar produkter hos stiltje.se är det viktigt att ni undersöker era varor. Reklamationer av transportskador ska dokumenteras på bild och anmälas till chauffören direkt vid leveranstillfället. Godset är försäkrat under transporten och är det transportskador kan vi endast ersätta detta om anmälan är gjort till chauffören vid leveransen. Handlingar ska inkomma till oss inom 7 dagar. Vid mottagandet kontrollera materialets mängd, nyansskillnader & ev skador. Samtliga  defekter skall reklameras  och om varan ej överensstämmer med era förväntningar skall ni informera oss inom 7 dagar från mottagandet. Ni har som kund skyldighet att kontrollera varan inom 7 dagar från mottagandet så att det fyller era förväntningar med tanke på mängd, färg och form samt inte har synliga defekter. Vänta inte med att gå igenom varan tills montering skall ske då det är lättare för oss att byta ut eventuella skadade eller felfärgade plattor när vi fortfarande har kvar ur just ditt parti.  Reklamation efter montering godkännes ej.
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Stiltje eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Stiltje har givit, kan varan returneras. Stiltjes produkter har en beskrivning på varje produkt vad ni kan förvänta er av just den produkten. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Stiltje ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation kontakta kundtjänst så skickar vi en returfraktsedel alternativt skickas varan till Stiltje. Vi ersätter kostnaden för returfrakt vid godkänd reklamation.

Undersökningsplikt
När du handlar produkter hos stiltje.se är du som kund våra ögon för att inspektera att ni fått rätt nyans och produkt. Varan skall inspekteras och reklamation ske inom 7 dagar från mottagandet. Se alltid till att få hem varorna och undersök att det är rätt vara innan ni bokar hantverkare. Om varan ej överensstämmer med era förväntningar skall ni informera oss om detta innan läggning av materialet sker. Ni bör även kontrollera nyans, eventuella storleksvariationer innan ni lägger ert material . Reklamationer efter läggning godtages ej gällande estetiska variationer som kunde ha fastställts under er undersökningsplikt.

Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Stiltje att korrigera detta i efterhand. Vid eventuella differenser kontaktar vi er och ni har självklart möjlighet att häva ert köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Stiltje inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet, detta då kakel eller natursten kan ha olika bränningar/variation. Läs noga våran produktinformation för just den produkt ni beställer så att ni vet vad ni har att förvänta er vid leveransen.

Retur
Vid retur står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Kakel och sten ska returneras med den pall som levererats till er. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Ni kan tyvärr ej lämna in returen själva i något av vårs showroom utan returen ska skickas tillbaka på samma sätt som den skickades ut.

Godset skall vara väl fäst vid pallen.

Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom trettio (30) dagar från det att Stiltje tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant.

Returkostnad

Stiltje bekostar ingen retur  ni som kund står alltid för den faktiska returkostnaden. Vi tar ut en standardfrakt när vi sänder till er men vid returer faktureras den faktiska frakten. Priserna för returen varierar beroende på postnummer och vikt. stiltje bokar alla returer och sände via email fraktsedlarna till er. Ni måste vara behjälplig vid upphämtningen och denna sker på samma sätt och plats som leveransen skedde till er.

Nedan är riktlinjer för returfrakt inkl. returhanteringskostnad för hantering av returen. Observera att priserna är ungefärliga och endast indikativt. Information kring returprocessen och vad det beräknas kosta, kommer att ges av den handläggare som hanterar ärendet så fort ärendet är under behandling.

Pris baseras på godsvikt, postnummer och typ av vara.

Transportskador
Stiltje ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig.  Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Reklamationer av transportskador ska dokumenteras på bild och anmälas till chauffören direkt vid leveranstillfället. Godset är försäkrat under transporten och är det transportskador kan vi endast ersätta detta om anmälan är gjort till chauffören vid leveransen. Handlingar ska inkomma till oss inom 7 dagar.

Betalning
Stiltje erbjuder tre olika betalningsalternativ Kortbetalning  genom KLARNA och Fakturabetalning.
All betalning skall ske före leverans.

Faktura
För att betala via faktura måste vi få er beställning via mail på info@stiltje.se eller i någon av våra butiker
Faktura skickas via e-post. Betalning mot Faktura ska ske inom tio (10) dagar från fakturadatum. Leverans sker direkt fakturan är betald.

Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Stiltje skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Stiltje förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Stiltje rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Produktinformation
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Stiltje att korrigera detta i efterhand. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Stiltje inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Övrigt
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.
För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Stiltje kundtjänst.

Stiltje
Moell & Moell AB
orgnummer: 556704-4655
info@stiltje.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen